Évadnyitó darabot alkotott az egykori kaposvári díszletmunkás

Alkoholista vagyok, mondja magáról a kaposvári Szűcs Zoltán. Nem azt, hogy „ voltam ”, pedig nyolc éve tiszta, vagyis józan, kerüli az alkoholt és a drogokat. Előtte azonban 22 éven át használt tudatmódosító szereket.

 
erápiás jelleggel kezdett írni öt évvel ezelőtt. Ekkor mintha egy gát átszakadt volna benne, csak írt és írt... 14 színművet alkotott. Legújabb sikere az, hogy az egyik darabját, az Addictust tervezik évadnyitó előadásnak a pécsi színházban, Anger Zsolt rendezésében. – Az ital és a drogozás hatásra eljutottam a mélypontra 2008-ban. Összetörtem magam, fiziológiailag leépültem, azt mondták az orvosok, hogy nincs sok időm hátra – emlékezik Szűcs Zoltán. – A kórházban a traumatológián fohászkodtam: „Istenem, ha kijuttatsz innen, elmegyek egy terápiára!” Így is történt, egy 12 lépcsős kezelésen vettem részt fél éven át. Kijöttem, összeszedtem az életemet. Volt egy barátnőm, a színész-rendező Bodor Böbe, vele beszélgettünk a színházban, ő mondta, hogy le kéne írnom a dolgaimat.
Elkezdtem alkotni, ezt hívom én gátszakadásnak. Jót tett nekem, létrehozni valamit a semmiből. Megírtam a Függő-trilógiámat, született egy musical, a Lipótmező lovagja. Rengeteg téma előjött, ami érdekel. Miközben írtam, a darab is megírta önmagát. Édesanyám családja festő dinasztia, ő mondta, hogy úgy fest, hogy érzi, valami még hiányzik a képről. Ugyanígy vagyok a darabokkal. Ha lyuk van, addig forgatom magamban, amíg meg nem oldom.
A 46 éves férfi korábban tíz éven át dolgozott a kaposvári színházban díszítőként és kellékesként. Sok darabban szerepelt is, Mohácsi, Ascher és Znamenák rendezéseiben.

– Mindig imádtam a színházat, nézőként is, de 2000-ben eljöttem, mert kitelt a becsületem, zűrös dolgaim voltak akkor még az ital hatására. A balesetem után 60 százalékban lerokkantosítottak, most kapok egy kis ellátást, segélyt, de nem sokat. Főállású drámaíró lettem. Állandóan írok valamit, most két darabot egyszerre – folytatja Szűcs Zoltán. – Az írásaimból született egy prevenciós előadás Függésben címmel, jelenleg Budapesten a Kolibri Színház és a KV Társulat produkciójában fut. Az egy órás műben a szenvedélybetegségeket különböző helyzetekben mutatom be, majd a darab után egy órás beszélgetés következik a nézőkkel, diákokkal. Kaposváron is előadják majd a színházi biennálén májusban. Egy ilyen témájú darab nemcsak a megelőzést szolgálja, hanem tükröt tart a nézőknek.

Egy mindennapi élethelyzet más, ha színpadon, kívülről látja magát vagy családtagját az ember. Ez segíthet. Úgy gondolom, hogy ma a három legnagyobb magyar társadalmi probléma egyike az alkoholizmus. Egymillió embert érint, de elkenik, agyonhallgatják a problémát. A másik két gond a szegénység terjedése és a jogbizonytalanság...
Szűcs Zoltán ma is jár az anonim alkoholisták gyűlésére Kaposváron és Pécsen is, sőt moderátorként is tevékenykedik. Nem gondolkodik azon, visszaeshet-e.
– Ez a múlt. De nem tudom, hogy holnap mi lesz... Politoxikománként nemcsak alkoholt, más szereket is fogyasztottam. Ez mindig itt lesz az emberrel. Meg lehet tanulni jól kezelni, ma már nem használok drogokat. Sokat gondolkodtam rajta, miért tettem, amikor kijózanodtam, és áttekintettem az életemet, ami egy romhalmaz volt. Ezt a szenvedélybetegséget a genetika és a karma okozza, nem függ intelligenciától és társadalmi pozíciótól. Ma már nem használok szert. Előbb egyetlen napon át voltam tiszta, aztán lett belőle egy fél év, nyolc év. Nekem a leghihetetlenebb...      
 

Spirituális témák


Szűcs Zoltán a spirituális témák is inspirálják, az Angyal-trilógiájának főszereplői angyalok és emberek. A Megálló című darabjában két halott ül egy túlvilági metrómegállóban, és meg kellene fejteniük magukat, egymást, és az életet értelmét. Életrajzi témát írt Sofonisba Anguissoláról, a reneszánsz legnagyobb női festőjéről, Michelangelo egyetlen tanítványáról, akiből később Szícilia alkirálynője lett. Szintén életrajzi drámát írt Helen Kellerről, a süket és vak amerikai polgárjogi aktivistáról, aki a női egyenjogúságért küzdött, kiváló író és szónok volt. A Hazafutás című darab kétszereplős, egy apa és a lánya kapcsolatáról szól, a feldolgozatlanságról, és arról, hogy mi van akkor, ha kiderülnek a titkok, amelynek nem szabadna...
Kovács Gábor - sonline

A bejegyzés trackback címe:

https://addictus.blog.hu/api/trackback/id/tr5112545013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása