Évente hétmillió ember hal meg világszerte dohányzás miatt – egyebek között erre hívja fel a figyelmet az Egészségügyi Világszervezet ma, a dohányzásmentes világnapon.

 

Szűkebb hazánk vezet a dohányzással össze­függő tüdőgyógyászati kórképek előfordulásában – ­mondja megkeresésünkre a ­Markhot Ferenc kórház tüdőgondozójának osztályvezető főorvosa. Dr. Csicsári Katalin hozzá­teszi: a tüdőgyógyászati betegségeknek nagy rizikófaktora a dohányzás. 

Szomorú adat: egy felmérés szerint hazánkban a felnőtt lakosság csaknem 28 százaléka dohányzik Fotó: Shutterstock 

– Napjainkban a fiatalabb korosztály egyre többet és egyre hamarabb dohányzik. A dohányzás káros hatásai, szövődményei annál korábban jelennek meg valakinél, minél fiatalabb korában kezdi és minél többet cigarettát szív el. Az időskori éleslátás, látás elvesztésében is jelentős szerepe van a dohányzásnak. Szívkoszorúér-elmeszesedés, szívinfarktus, stroke is keletkezhet, s a ­tüdőgyógyászati szövődmények, például a tüdőrák – árulja el a szakember. 

Az Egészségügyi Világszervezet, a WHO is arra hívja fel a figyelmet, hogy a dohányzás nem csak a légúti betegségek előidézésében játszik vezető szerepet. A globálisan és magyarországi viszonylatban is vezető haláloknak számító szív- és érrendszeri megbetegedések 12 százaléka a dohányzás vagy a passzív dohányzás miatt alakul ki.

A legfrissebb adatok szerint évente 7 millióan veszítik életüket a dohányzás miatt, ebből közel 900 ezer ember passzív dohányzás miatt hal meg. A WHO európai régiójában, ahol a felnőttek 28 százaléka dohányzik, a 2015-ben elhunyt 4,2 millió dohányos csaknem fele, 46 százaléka szív- és érrendszeri betegség következtében halt meg. Egy felmérés szerint hazánkban, ahol a felnőttek 28 százaléka dohányzik, a szív- és érrendszeri betegségek évente mintegy 62 ezer halálesetért felelősek.

Magyarországon 2012 óta tilos a dohányzás a zárt munkahelyeken és a közösségi terekben, 2013 óta pedig kizárólag a nemzeti dohányboltokban juthatnak dohánytermékekhez a 18 éven felüli vásárlók.

Dr. Csicsári Katalin a témával kapcsolatban elárulja: sajnos kevés a leszokni vágyó ember. Amennyiben valaki komolyan gondolja, akkor az Országos Korányi TBC és Pulmonológiai Intézet honlapján ­található zöldszámon, 06-80/442-044 segítenek neki, de a tüdőgondozók is országszerte várják le­szokni vágyókat. Egerben minden hozzájuk fordulónak ­egyéni segítséget nyújtanak.

Bikfalvy Evelyn: – Hét éve a dohányzás rabja vagyok. Rendszeresen cigizem, de nem tartom helyesnek, ha valaki dohányzik. Próbáltam-e már leszokni? Persze, mint Woody Allen, évente kétszer. Sajnos egyelőre sikertelenül. A nikotintapaszt szeretném még kipróbálni, eddig csak az önmegtartóztatást gyakoroltam.

Tóth Márk: – Kipróbálás szinten egy-két hónapig dohányoztam. Nagyon drágának találom a cigit, azt a pénzt másra is el tudom költeni, s nagyon egészségtelen is. Amikor dohányoztam, rendesen rosszabb volt lélegezni, éreztem magamon, hogy romlik a teljesítményem, közérzetem. Nem akartam rászokni. Néha azért még elszívok egy-egy szálat a bulikban.

Barkóczi Tímea: – Tíz éve dohányzom és szeretném letenni, mert utálom. Egy nap tíz szálat szívok el, sajnos nem egyszerű leszoknom. Egyszer már sikerült, de újra elkezdtem. Akkor egyik napról a másikra hagytam abba, most ez nem menne, így szálanként csökkentem a napi adagot. Nemrég próbáltam letenni, akkor ingerültebb és éhesebb voltam.

Forrás: heol.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://addictus.blog.hu/api/trackback/id/tr4014036038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása