A betiltott dizájner drogok nem tűntek el, de kereskedelmük a föld alá szorult - szó szerint. Vendégszerzőnk, Ștefan Iancu írása az új pszichoaktív szerek aktuális helyzetéről Romániában.

 

Mióta Romániában a 2010-es és 2011-es törvények betiltották a kereskedelmet az addig legális dizájner drogokkal és más pszichoaktív hatású termékekkel, e szerek árusítása és használata jelentősen csökkent. Ennek ellenére az amfetamin-szerű stimulánsok és az egyéb, korábban legális szerek továbbra is elérhetőek különböző módokon a jártas használók számára.

Néhány nappal ezelőtt egy régi barátom írt nekem Facebookon. Nem sokat köntörfalazott, hamar rákérdezett, hogy tudok-e szerezni „valamennyit”. Nem kellett nevesíteni, hogy mire gondol – „legált” akart, ahogy itt nevezik az amfetamin-szerű stimulánsokat, amiket pár éve „etnobotanikai” boltokban lehetett kapni a szintetikus kannabinoidok mellett. A boltokat két éve bezárták, miközben néhány új pszichoaktív szert (ÚPSZ) felvettek az illegális szerek listájára és elfogadtak egy új törvény, amely minden pszichoaktív hatású szer, növény vagy preparátum kereskedelmét tiltja és törvénnyel bünteti. Azóta az ÚPSZ-ok kereskedelme és használata határozottan visszaesett. Néhány fogyasztó visszatért a heroinra vagy csak füvet szív, míg mások, leginkább a fiatalabbak, akik csak az olcsóságuk miatt választották a dizájner drogokat, felhagytak a droghasználattal. A Drogellenes Ügynökség Nemzeti Jelentése szerint a függőség miatt kezelést kereső ÚPSZ használók aránya 2013-ra 18%-ra esett vissza az összes segítséget kereső droghasználó között, míg ez a szám 2011-ben még 41,1%, 2012-ben pedig 33,2% volt. Az ÚPSZ okozta sürgősségi orvosi ellátások száma 2013-ra az előző évi érték 60%-ra csökkent, bár még így is az összes eset 45,5%-át jelenti.

Amikor legutóbb beszéltem ezzel a barátommal, már szerzetesként működött egy bukaresti kolostorban, ahol pár évet töltött. A kora húszas éveinkben kezdtünk drogokat használni – leginkább a ketamin kombinációit – majd ahogy ő továbbhaladt, heroinfüggő lett, én pedig visszatértem az állatorvosi érzéstelenítőkhöz, mielőtt felfedeztem az új legális szereket, amiknek szenvedélyes fogyasztója lettem, ahogyan akkoriban Bukarestben sokan mások is. Miután túlesett egy méregdrága, izraeli orvos által végzett heroinfüggőséget kezelő terápián, ami után nem érezte a kívánt hatást használatkor, újra találkoztunk. Másnap felhívott, hogy szerezzek neki dizájner drogot, amit megtettem, habár akkoriban keményen küzdöttem, hogy leálljak és összeszedjem magam. Később megbántam, mert komolyan rácsúszott a dizájner drogokra és teljesen szétesett, mint én is, és addig nem is hagyta abba, amíg egy régi tanára el nem vitte a kolostorba. Amikor véletlenül összefutottunk hosszú, fekete szerzetesi talárt viselt és fakalapáccsal ütötte a táblát a kolostor körül, ahogy a szerzetesek teszik errefelé. Eléggé megrökönyödtem, minthogy nem szeretem a vallást és a templomot, de örültem, hogy végre letette a drogokat és jól is nézett ki. Közben én is megjártam egy rehabilitációs kezelést és visszatértem a régi kerékvágásba, elszakadva az alkalmi visszaeséstől és az állandó cuccozástól.
 

Amikor fel vette velem a kapcsolatot, jobban felkészültem és közöltem vele, hogy már nincsenek meg a kapcsolataim és nem tudom, honnan vásárolhatna. De hazudtam. Úgy három hónapja, néhány nagyon élénk, droghasználó álom után visszacsúsztam és átcuccoztam két napot, aminek a végén paranoiától küzdve a rendőrőrsön találtam magam, a szeretett telefonom és minden pénzem nélkül és még le is ütöttek. 
Tapasztalataim és a dizájner drogok jelenlegi, bukaresti helyzetével kapcsolatban végzett kutatásom alapján az amfetamin-szerű stimulánsok illegális beszerzésének fő lehetőségei Románia fővárosában a következők:


1. Alacsony szintű utcai dílerektől Bukarest fő vonatpályaudvarán, Gara de Nordon.

Bukarest fő vonatpályaudvara tudomásom szerint az egyedüli hely, ahol a korábban legális szereket közvetlenül az utcáról meg lehet venni anélkül, hogy előzetesen valaki bemutatna a dílernek. Ez a hely hemzseg a rászoruló droghasználóktól, sokuk ÚPSZ-ra átállt egykori heroinfüggő, akik az utak alatti csatornahálózatban élnek a vonatállomással szemben. Erről az ökoszisztémáról már számos hazai és külföldi cikk és dokumentumfilm született, például ez és ez. Egyáltalán nem biztonságos hely, minthogy az ott élő fogyasztók reményvesztettek és kiszámíthatatlanok. A főnökük egy jól ismert, Brusli nevű ember, aki többekkel él a csatornahálózatban, annak ellenére, hogy nagy köteg készpénzzel járkál. Úgy látszik, hogy a többiek önként engedelmeskednek neki, mert nincs más lehetőségük. Néhány földalatti terembe bevezette az áramot és néhány kényelmi felszerelést, de a legtöbb hajléktalan fiatal a két vízcső egyikének tetején alszik egy alagútban. Brusli kis, 0,25 grammos pakettokban árulja a fehér port, amit egységesen Pure by Magic-nek hívnak – nem tudjuk, hogy pontosan milyen szereket tartalmaz, de a hatása a mefedronhoz hasonlít, amit korábban legálisan árusítottak a boltokban. A vonatállomás talán a legdrágább hely a Pure by Magic vásárlására, aminek grammja itt kb. 25 Euro. Az állomáson valamiért ugyanezt az árat kérik negyed grammért is, amivel az ár már a kokainéval vetekszik. Brusli az ott élő hajléktalan férfiaknak és nőknek is árulja a drogokat, 50 vagy 100 mg-onként mindössze 2,5 Euróért. Azt beszélik, hogy a port a holttestek konzerválásához használt anyaggal ütik fel, de ezt nehéz bizonyítani.
 

Szintén ez az a hely, ahova eljártam párszor a visszaesésemkor, mert egy biztos pont, ami mindig könnyen megközelíthető. Korábban Brusli és az emberei rendesen viselkedtek velem, bár egyszer egy nő kirabolt és elvitte a mobilom. Most az egyik csoportjukhoz mentem és megkérdeztem, hogy tudnak-e eladni, ami az első körben működött is, de később, amikor visszamentem egy újabb adagért, már be voltam állva, úgyhogy nem vettem észre, hogy egyikük kivette a zsebemből a pénzem. Amikor a fizetésre került a sor, már nem volt nálam pénz, de nem voltam hajlandó a kis zacskó por nélkül távozni. A következő dolog, amire emlékszem, hogy négyen vagy öten voltak rajtam, kivették a hátizsákom a kezemből és addig ütöttek, amíg a földre nem kerültem, aztán otthagytak. Véres orral és feldagadt arccal távoztam, hogy használjam a zacskó tartalmát, ami továbbra is ott volt a kezemben és akkor csak ez számított.
 

2. Online házhoz rendelés futárcéggel

Mielőtt a vonatállomásra jártam, megpróbáltam online szerezni drogot. Néhány éve, amikor az új pszichoaktív szerek körül még tartott a jogi bizonytalanság, számos honlap olcsón és megbízhatón árulta ezeket a szereket. Felhívtad a honlapon feltüntetett számot és egy órán belül ott is voltak, a város bármely pontján, jellemzően autóval. Azóta az online és az utcai boltokat is lekapcsolták és az online kereskedelmet nagy erőkkel monitorozzák, úgyhogy a netről drogot szerezni már nem egyszerű. Habár néhány „illegális drog eladás” és „Pure by Magic” kulcsszavakkal végzett kereséssel még mindig lehet hirdetéseket találni a legnagyobb román hirdetőoldalakon. A legtöbben nagytételben adnak el, de néhányuk 1 grammot vagy kevesebbet is ad, méltányos 25 Euro/gramm áron. Árusítanak más márkájú porokat is, szinte mindig amfetamin-féle stimulánsokat, például Diamond White és Special Gold néven és szintetikus kannabinoiddal bespriccelt elszívható cuccokat és talán stimulánsokat is Boom, Diesel, Maraciuca, Chillout, M1, B52 stb. neveken. A csapda abban rejlik, hogy a megadott telefonszámok sosem valósak. Tucatnyit felhívtam közülük és egyik sem működött. De a hirdetések Yahoo Messenger ID-t is tartalmaznak, például „spicedeliverynet”, „spiceshop_online” vagy „powder_herbal” neveken (kicsit megváltoztattam a neveket a cikkben) és amikor hozzáadtam őket a kapcsolataimhoz, nem kellett sokat várnom, hogy beszélhessek valakivel.


Photo: Radu Ciorniciuc

A második csapda, hogy ezek a dílerek nem akarnak személyesen találkozni vagy kiszállítani, függetlenül attól, hogy mennyire próbáltam meggyőzni őket, felajánlva, hogy elrejtem a pénzt egy titkos helyen, ők pedig a drogot egy általuk választott helyre teszik. Az egyetlen lehetőség a privát futárcégeken vagy a postaszolgálaton keresztüli kiszállítás volt, ami általában egy vagy két napba telik. Fizetni a csomag átvételekor vagy előreutalással is lehet bankszámláról. Természetesen a megrögzött droghasználók még visszaeséskor sem hajlandóak ennyit várni, úgyhogy leálltam a hirdetésekről és a vonatállomásra jártam. A következő napokban még mindig kaptam a hirdetéseket, hogy vásároljak különböző mennyiségű ÚPSZ-ot olcsón ezekről az IDk-ről, egyikük még ingyenes tesztmintát is ajánlott egy új márkából. Ahogy fokozatosan épültem fel a visszaesésemet követő rémálomszerű kalandok után, letöröltem az ID-t, ami nem jelenti, hogy ne sajnáltam volna elutasítani a vonzó ajánlatokat.
 
Még Facebook oldalak is vannak például „PurebyMagic” néven, akik spice boltként hirdetik magukat és valószínűséggel betartják az ígéreteiket. 
 

3. Specializálódott dílerek, akik megbízható fogyasztók hálózatának árusítanak

A legbiztonságosabb módja a korábban legális drogok vásárlásának a régimódi módszer – vásárlás személyesen, csak megbízható fogyasztók számára. Természetesen ez csak akkor működik, ha ismersz valakit, aki ismer valakit és hajlandó is bemutatni a dílernek, vagy vásárolni a nevedben szívességből, pénzért vagy drogért cserébe. Ha nem tudod, hogy kivel üzletelsz, akkor lehet, hogy az odaadott pénzből sosem látsz drogot. Ezek a dílerek, akik vélhetően még mindig nagy adagokban vásárolnak Nagy-Britanniából vagy Kínából nehezebben elérhetők. Ritkán árulnak más drogot, kivéve heroint – néhány heroin díler ÚPSZ díler is egyben. Ez a módszer gyakoribb Kolozsváron. Radu, egy 18 éves középiskolás, korábbi dizájner drogfüggő, akivel a rehabon találkoztam, azt mesélte, hogy Kolozsváron még mindig ez a technika – van néhány telefonszám, amiket a fogyasztók megosztanak egymás közt és a csomagokat egy órán belül kiszállítják autóval. A legelterjedtebb porok Kolozsváron a Diamond, a Special Platinum és a Pure by Magic, az elszívhatók pedig Crank, Ice Porto és Crash néven futnak. Egy másik közismert módja a drogbeszerzésnek Kolozsváron – ahogy Rado elmondta – odamenni valakihez, aki láthatóan be van állva és megszerezni tőle a forrását.

4.  Online vásárlás a darknet boltokból

Végül egyre több román fogyasztó fordul a darknet weboldalakhoz, hogy kábítószert vagy dizájner drogot vegyenek. A Tor böngészővel mefedron vagy akár Pure by Magic hirdetéseket is találni, amiért online Bitcoinnal kell fizetni, majd várni a csomag megérkezésére. Bár hallottam, hogy ez a rendszer Romániában is működik, sosem próbáltam ki.

Figyelembe véve a dizájner drogok beszerzéséért és használatáért kiszabható büntetéseket, két helyzet lehetséges: Azon szerek esetében, amelyek tiltólistára kerültek (például a mefedron) a tartás személyes felhasználásra 3 hónaptól 2 évig tartó börtönnel vagy bírsággal büntetendő most, hogy mérsékelték a büntetéseket Romániában. Az értékesítésért szigorúbb büntetés jár. Egy másik törvény tilt mind „cselekedetet” (előállítás, árusítás, szállítás, beszerzés stb.), amelyet pszichoaktív szerrel, növénnyel vagy preparátummal végeznek és 6 hónaptól 3 évig terjedő börtönnel vagy bírsággal rendeli büntetni (3 hónaptól 2 évig terjedő börtönbüntetéssel, amennyiben a pszichoaktív hatások nem ismertek, illetve 1-től 5 évig, ha az eladó úgy tesz, mintha a szer legális lenne). Mindazonáltal e szereknek a személyes felhasználásra történő vásárlását és tartását önmagában nem büntetik.


Ștefan Iancu

Fordította: Kardos Tamás

Fotók: Radu Ciorniciuc

drogriporte

A bejegyzés trackback címe:

https://addictus.blog.hu/api/trackback/id/tr747276537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása