Hiába találkozik több órán is egy-egy nap kedvenc tanárával az iskolában a gyerek, ha baj van, nem érzi, hogy a tanerőhöz fordulhat segítségért. Ha viszont nincs a szülőn kívül felnőttsegítség, az apró zűrök is komoly, életeket-sorsokat befolyásoló létkérdésekké válhatnak. Többek között ezzel magyarázzák a szakértők azt, hogy manapság egyre több gyerek kerül bajba a szex, az alkohol vagy a drogok miatt. 

"Egyre több gyerek dohányzik, nyúl alkoholhoz és lesz terhes" - mondta el dr. Simich Rita, az Országos Egészségfejlesztési Intézet megbízott főigazgató-helyettese kérdésünkre válaszolva. Az iskolai egészségfejlesztés élharcosát egy pedagógus-továbbképzésen kérdeztük a jelenlegi helyzetről, a jövőről és arról, mit tehet egy szülő azért, hogy a gyereke egészségesen nőjön fel.

- Az egészségfejlesztés az egészséget befolyásoló tényezők karbantartását jelenti – a gyerek számára pedig az alapvető egészséges életmóddal kapcsolatos ismereteket - vág bele a szakértő. - Ebbe beletartozik a helyes táplálkozás, a személyi higiénia, a környezetvédelem, a mozgás, és persze a dohányzás, az alkohol, a drogok és a szexualitás is. Mindezt fontos folyamatosan tanítani a gyerekeknek, persze az életkori sajátosságok figyelembevételével. Más és máshogyan fontos ezekből egy hatévesnek, akiknél a mozgás a legfontosabb kérdéskör, és már egy 16-18 évesnek, ahol már a szex és a tiltott szerek állnak a középpontban.

Hogyan lehet ezt egyáltalán kommunikálni? Mert a gimnáziumban levetített vödrös abortusz-film ugyan gyomorforgató volt, de tudjuk, nem sokakat távolított el a szexuális élettől.

- Komplexen kell kezelni a kérdést, hiszen a magyar és nemzetközi kutatások is ennek hatékonyságát igazolják. Komoly hiányosságok vannak a gyerekek egészségtudatosságára való nevelésben, és valóban nem lehet egyetlen film megrázó kockáira számítani. Hiányoznak az alapvető egészséges életmóddal kapcsolatos ismeretek, és a gyerekeknek ezeket az iskolában kellene megkapniuk.

Mi tehát a cél?

- Célunk tulajdonképpen nem más, mint felépíteni a jövő egészséges társadalmát. Ahhoz, hogy 20 év múlva jobb mutatóink legyenek a megbetegedések vagy éppen a sportos életmód terén, ma kell odafigyelnünk a gyerekekre.

Mennyire rossz a helyzet?

- Hat és 18 év között egészen jól állunk például a fizikai aktivitás terén. Van igény a mozgásra, bár amint kilép a gyerek az iskolából, ez többnyire abbamarad. Ugyanakkor pozitívan befolyásolja a mozgásra való hajlandóságot az, hogy most divat kisportoltnak lenni.

És miben állunk rosszul?

- Ezt nehéz megítélni, mert nem objektíven összehasonlítható mondjuk az országokban a tolerancia szintje, de én ezt itthon mindenképpen problémának látom - és igen, ez is az egészségfejlesztéshez tartozik. Az elhízás terén is komoly javítanivalóink vannak.

Hogyan lehet ezt a gondolkodásmódot bevinni az iskolába?

Hosszú távú célunk, hogy legyen az iskolákban rendszeresen egészségtan óra, hogy a gyerekek ne csak egyszer-egyszer találkozzanak ezekkel a témákkal és kérdésekkel. (Az iskolákban vannak ugyan egészségtan tanárok, de jelenlétük nem állandó és az óraszámuk is nagyon alacsony - a szerk.) De már az is fontos lépés lenne, ha az egészségfejlesztéssel tudatosan foglalkoznának az iskolákban. Az OEFI-ben már jóideje formálódott egy olyan program, amely a tanárok munkáját segíti, és emögé állt be Béres József és a Béres Hungarikum Alapítvány. Létrehoztunk egy harmincórás akkreditált képzést, amely a pedagógusok munkáját segíti abban, hogyan tegyék hatékonyabbá munkájukat.

...amely lényegében arról is szól, hogyan állítsanak maguk mellé egy olyan tantestületet, amelyik egyáltalán nem érdekel az egészség, sem a fejlesztése?

Valóban egy-egy tanáron múlik az, hogy a gyerek kap-e megfelelő útravalót az egészséges élethez. Ezek a tanárok általában önzetlenül vállalják fel a témát és viszik keresztül elképzeléseiket.

És mit tehet a szülő?

Két jellemző stílus van az iskolákban, vagyis inkább az iskolaigazgatókban: az egyik, amelyik a továbbtanulási arányra hajt, míg a másik az életre szeretne nevelni. Véleményem szerint a szülőnek igenis legyen igénye az egészségfejlesztésre. Általános iskolában még nincs igazán nagy különbség, de a középiskolát feltétlen érdemes úgy megválasztani, hogy amellett, hogy fontos az angol, a német, a történelem és mondjuk a matematika színvonala, kapjon az iskolában fontos szerepet az életvezetés is - hiszen ez a befektetés a szülőnek és a gyereknek is megtérül.

BEH: "Tudjuk, min az egészség csak nem teszünk érte"

"Hazai és nemzetközi kutatások is azt mutatják, hogy a világon számos betegségben állunk az első helyen, ezen szeretnénk változtatni a Béres Egészség Hungarikum Alapítvánnyal" - mondta el az Alapítvány létrehozója, Béres József. "A magyar egészségtudatot kifejező BEH Index kutatásunkból például kiderült, hogy jól informáltak vagyunk az egészséggel és az egészség-megőrzéssel kapcsolatban, de kevéssé tudatosak. Lenne is lehetőségünk tenni a saját egészségünkért, de mégsem teszünk eleget. Pedig az egészségmegőrzés mindenkinek a saját felelőssége. Programunkkal arra törekszünk, hogy ehhez iránytűt adjunk az emberek kezébe."

 

Forrás: divany.hu 

A bejegyzés trackback címe:

https://addictus.blog.hu/api/trackback/id/tr964051694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.