Az elmebetegségben szenvedő személyek megbélyegzése még napjainkban is, komoly társadalmi problémát jelent. A legtöbb esetben a skizofrénia diagnózisa egy olyan erős stigma, amely egy életre háttérbe szorítja a diagnózisban szenvedő beteg személyét és emberi mivoltát. 

 

Elyn Saks

A skizofrénia egy zavart állapot, amely  leggyakoribb megnyilvánulási formái a hallási hallucinációk, paranoid vagy bizarr téveszmék, illetve dezorganizált (rendezetlen) beszéd és gondolkodás.  A személyiség szétesése néha lassan alakul ki, máskor viszont hirtelen, heves zavarodottsággal, érzelmi nyugtalansággal kezdődik. Gyakoriak az értelmetlen szavak használata. Sokszor jelentkeznek üldöztetési téveszmék, észlelési és koncentrációs zavarok, bizarr mozgások. Az érzelmi eltompulás mögött belső nyugtalanság feszül, amely olykor dührohamok formájában tör ki.

A diagnózis mögött azonban egy élő, érző és tüneteivel küszködő személy áll, aki legtöbbször őrültnek vagy közveszélyesnek titulálva egy kórházi vaságyhoz szíjazva ébred. Mivel ebben az állapotban nincs betegségtudat, ritkán merül fel a kérdés, hogy vajon hogyan éli meg a személy a betegségét.

Elyn Saks Egy mentális betegség története – belülről, című előadásában emberközelivé teszi tüneteit és bátran, őszintén és megrázóan beszél életéről.

Szeretném megosztani Önökkel, hogyan is történt mindez, és leírni a pszichotikus élményeimet mondja Elyn Saks.

Fiatal nőként háromszor töltöttem hosszabb időt pszichiátriai intézetekben. Az orvosaim krónikus skizofréniát diagnosztizáltak nálam, a prognózisom “súlyos” volt. Tehát, legjobb esetben is egy otthonban élhettem volna és alantas munkákat végezhettem volna. Szerencsére én nem teljesítettem be ezt a súlyos prognózist. Ehelyett a USC Gould jogi egyetemen vagyok a jog, pszichológia és pszichiátria professzora. Sok közeli barátom van és egy férjem. Mindenképpen ő az én hősöm. - mondja.

A zavart elmeállapotban átélt élményéről így számol be:

“… Egy hete, vagy több, alig ettem. Sovány voltam. Úgy jártam, mintha a lábaim fából lennének. Az arcom úgy nézett ki, és én is úgy éreztem, mintha egy maszk lenne. Minden függönyt behúztam a lakásban, úgyhogy a nap közepén majdnem teljesen sötét volt.  Porladó világ, szavak, hang. Mondd meg az óráknak, hogy álljanak meg.  Sírba löknek. Siralmas a helyzet. Félek….”

A negyedórás életvallomásban szó kerül a pszichiátriai betegségben szenvedők megbélyegzéséről, a kórházakban uralkodó helyzetekről, a pszichiátriai gyógyszerekről, pszichoterápiáról és a család, barátok, munkahely és a társadalom szerepéről.

A TED videó közel kétmillió személyhez jutott el, és 25 nyelven feliratozott. Az alsó sávban kiválasztható a magyar felírat is.

Filantropikum 

A bejegyzés trackback címe:

https://addictus.blog.hu/api/trackback/id/tr625814740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása