A legtöbb ember rabja valaminek - Neked melyik a függőséged? Így számolj le vele!

Mindenki függ valamitől. Még mielőtt felháborodnál, gondold végig a következőket. Szerencsés vagy, ha nincs olyan szenvedélybetegséged, ami az egészségedre és az életmódodra is negatívan hat. Ilyen az alkoholizmus vagy a dohányzás, a kábítószer- és gyógyszerfüggőség, vagy akár a szerencsejáték.

Ám léteznek olyan fizikai és szellemi addikciók is, amelyeknek észrevétlenül válik rabjává az ember. Ezek a cselekvések vagy viselkedések természetesnek tűnnek a hétköznapokban, ám mivel hiányuk szinte mentális megvonási tünetekkel jár, szakzsargonnal élve a kóros függőségi kategóriába sorolhatóak. 

 

A 21. század, a topfogyasztói évezred leggyakoribb szenvedélye a vásárlás. Sokan a lelki problémáikat, depressziójukat és a stresszt, vagy éppen a magányukat kezelik a dolgok felhalmozásával, mintegy jutalmazva vagy kárpótolva magukat a sérelmekért.

A nők esztétikai örömöt szerző dolgokat, ruhákat, dekorkozmetikumokat vagy ékszereket vesznek, a férfiak elektronikai kütyüket, multimédiás és sportfelszerelést.

Az önjutalmazás eufóriát vált ki és hasonló gyönyörrel tölt el, mint a szexuális izgalom.

A terápiának szánt pénzköltéssel kapcsolatban az is probléma, hogy sokszor a kezdeti és átmeneti emelkedett hangulatot hamar hanyatló szakasz követi, és helyét frusztráció és bűntudat váltja fel a költekezés miatt.

Kényszeres vásárlás

Soha ne indulj vásárolni egzakt lista nélkül.

Ha konkrét célokkal mész be az áruházba, csak azokra fókuszálj és ne tegyél mást a kosárba.

Hogy elkerüld a kísértést, próbáld ki az online vásárlást.

A monitor előtt kevésbé ingergazdag a környezet, nem csábítanak kézzel foghatóan, tapinthatóan és láthatóan az anyagok és formák, színek és minták, illetve illatok.

Már létező fogalom a kiskereskedelmi terápia, ami többek között a „window shopping”-ot, vagyis a kirakat nézegetést is alternatívaként ajánlja fel a hangulat javítására.

Megoldás

Az egyre népszerűbb streaming platformoknak, vagyis a szórakoztató médiaszolgáltatóknak köszönhetően évente ezernyi történet, film és sorozat zúdul az emberre.

Pszichológiai kutatások mutatták ki, hogy a kedvenc szériák és a főhősök történetének nézése közben az agy dopamint – vagyis örömhormont – termel, a test pedig olyan állapotba kerül, mintha enyhe kábítószeres befolyásoltság alatt lenne. A sorozatnézés valójában egy pszeudo-függőség, mert bár kevés élettani károsodást okoz, mégis nehéz abbahagyni.

A test ugyanis nem diszkriminálja az örömszerzést, és utasítani fogja az agyat, hogy az vágyjon a hétköznapitól eltérő, vágyott, színes fantáziálásra és emocionális azonosulásra, amit a sorozatnézés lehetővé tesz. 

Sorozatfüggőség

Ne hagyd, hogy a kedvenc sorozataid bedaráljanak. Ahelyett, hogy hétről hétre körmöt rágva várod a következő részt, jelölj ki egy konkrét napot vagy napszakaszt a héten, amikor kimondottan a kedvenc szériáidat nézed.

Ne legyen a lakás minden helyiségében televízió vagy laptop, hogy elkerüljön a kísértés evés vagy fürdés közben nekiállni egy-egy résznek.

Kevésbé kényszeres, ha egyszerre 1-2 történetet követsz, és nem 8-10 sztorit, ahogy az igazi függők csinálják.

Ne egyél, igyál és nassolj a monitor előtt. Ha összekötöd az szórakozást és a kulináris élvezeteket, az csak hatványozza a tévé- vagy sorozatnézésre szánt időt. 

Internetfüggés

Kóros internet addikcióról akkor beszélünk, ha valakinek a túlzott számítógép használat zavarja a mindennapi életét, a társas kapcsolatait, a munkáját vagy a tanulását. Ha őszinték vagyunk magunkkal, sokan beleesünk abba a hibába, hogy feleslegesen sokat lessük a közösségi oldalakat, nézzük a filmes weblapokat, hallgatjuk a zenecsatornákat vagy játszunk a videojátékokkal.

A multimédiás információk dömpingje feltartóztathatatlanul ömlik az emberre, és a digitális korszakban elsődlegessé vált az „infotainment”, vagyis az a fajta médiafogyasztás, ami az informálódást és a szórakozást foglalja egyszerre magában – az internet pedig ezt teszi lehetővé. A mentális egészségügyi tanácsadók szerint a webfüggés miatt óriási a veszélye a személyes kapcsolatok elsorvadásának. A társas szocializáció helyett digitális elszigeteltség, az emberi kommunikáció helyett pedig online közlésformák lesznek jellemzőek az emberiségre. 

Megoldás

Tudatosan limitáld az időt, amit a laptop vagy a telefon előtt töltesz. Állíts be ébresztő jelzést, hogy ne haladd túl azt az intervallumot, amit a közösségi média böngészésére szánsz.

Módszeresen és konkrétan keress, nézelődj és informálódj, ne pedig céltalanul szörfölj a neten, mert akkor elsodródsz az információk és szórakoztató tartalmak áradatában.

Állíts fel egy olyan szabályt, hogy ami értékesebb az internetezésnél, az álljon az első helyen a prioritási listádon.

Ha tehát szép napfényes kirándulóidő van odakint, töltsd inkább a szabadban az időt.

Ha a családtagjaiddal, pároddal vagy gyermekeddel tölthetsz minőségi időt, mindenképpen azt tedd, és ne gubbassz a monitor előtt. 

 Forrás: Marity Mira - bien.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://addictus.blog.hu/api/trackback/id/tr1214333971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.