A zabálás pszichológiája

 

Csokoládéfüggőség, zabálás a szakember szemével

A nők egy része azért csúszik bele falásrohamba, mert valamit megpróbál elfedni az evéssel: gyászt, szexuális vágyakozást, szeretetéhséget - mondja az interjúban dr. Túry Ferenc, evészavarokkal foglalkozó szakember.
Ebben az esetben a "zabálás", és a túlzott csokoládéfogyasztás is a szorongás, depresszió leküzdési technikája. Csakhogy a rövid távon hatásos módszer hosszú távon tovább erősíti ezeket a lelki problémákat!

Csokoládéfüggőség

A csokoládé rengeteg olyan úgynevezett bioaktív anyagot tartalmaz, amelyek a kedélyállapotra hatnak, sok szakember szerint hasonló módon, mint a drogok. A csokoládéra tehát rá lehet szokni, kialakulhat a csokoládéfüggőség: így lesz valaki "chocoholic".

A csokoládé fogyasztása emeli az endorfin-szintet, és serkenti a szerotonin termelődését. A szerotonin olyan agyi hírvivőanyag, amely szex, orgazmus során is keletkezik, illetve befolyásolja az alvás-ébrenlét ritmusát, a fájdalomérzetet, az agresszivitást és az étvágyat. Megfigyelték, hogy csökkent mennyisége a depresszió kialakulásához is hozzájárul.

Tipp

Az evéssel, étkezési zavarokkal, testképzavarokkal foglalkozik az a videósorozatunk, amelynek második részét ebben a cikkben láthatják. Hétről hétre újabb problémát mutatunk be - térjen vissza hozzánk a jövő héten is, az újabb rész megtekintésére!


Számos pszichoaktív vegyületet tartalmaz, a szerotoninon kívül triptofánt, feniletilamint, tiramint, a kannabioidokat.

Pozitronemissziós tomográfiás vizsgálatnak vetettek alá éhes embereket, ételt mutattak nekik, és kiderült, hogy agyuknak ugyanazon területei aktivizálódtak, mint a kokainra gondoló kábítószerfüggőknél.

Csokoládé helyett

A banánban, datolyában és a citromfűből készült teában lévő anyagok ugyanolyan mértékben emelik a szerotoninszintet, mint a csoki.
 
Szerotonin van a paradicsomban, a szilvában, az avokádóban, az ananászban (amely egyben zsírégető hatású is), a padlizsánban és a dióban is.

A magnézium és a B6-vitamin stresszoldó hatású, érdemes étrendkiegészítőként is kipróbálni.

A mézes tejben ugyanolyan triptofán van (ami a szerotonin előanyaga), mint a csokoládéban.

Egyes illóolajok párologtatásával állítólag csökken a csokoládé utáni vágy. Ehhez a szakemberek levendula, citromfű, geránium, jázmin illóolaját ajánlják.

A legjobb csokipótló azonban az aktív testmozgás: legyen ez tánc, futás, (szoba)biciklizés vagy akár szex.

Forrás: Házipatika

 

A bejegyzés trackback címe:

https://addictus.blog.hu/api/trackback/id/tr861962592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.